Online Marketing Ordbog

Akronymer, fremmedord og definitioner. Øvelse gør mester. Velkommen til din digitale marketing ordbog!

Digital Marketing 101

Table of Contents

A

Velkommen til min online marketing ordbog. Der er mange ord, der kræver enten en hurtig eller uddybende forklaring, når det kommer til forretningsforståelse og marketing. 

Brug eventuelt CTRL + F genvejen på dit tastatur, hvis du leder efter en specifik forklaring.

Som oplæringsansvarlig for praktikanter og elever, ved jeg, hvor mange udtryk der er at holde styr på. Som tidligere trainee, har jeg noteret utrolig mange ting, tools og begreber ned for at blive klogere. Vil du blive en dygtigere marketer? Så kan du forhåbentlig finde lidt hjælp og inspiration i min ordbog, der hele tiden bliver opdateret. 

Skal du udøve førstehjælp, så skal du også have styr på din ABC: Airway, breathing and circulation. 

Når det kommer til salg- og marketing er der mange flere ABC’er at holde styr på:

  • Always Be Content
  • Always Be Closing
  • Always Be Curious
  • Always Be Creative
  • Authority Benefit Consistency
  • Advertising Branding Customers
  • Affect Behavior Cognition 

Jeg vil prøve at holde mig til simple forklaringer, men nogle udtryk i marketing er en helt disciplin for sig. Til store emner som SEO og Content Marketing vil jeg skrive uddybende artikler, da dette både er min passion og mit speciale. God læsning

Above the Fold betyder over folden. Med det menes der alt det indhold, der vises på din skærm, uden at du behøver at bevæge/scrolle videre ned på en hjemmeside.

Udtrykket Above the Fold bliver både brugt om SERPen, altså om dine søgeord bliver vist over eller under folden, og det bliver brugt, når du laver vigtige landingssider på din hjemmeside.

Man kan nemlig godt ligge i toppen på organiske søgeresultater på Google, men på grund af annoncer og andre features som Google Maps, kan man hurtigt ryge langt ned på siden. Dette har selvfølgelig stor indflydelse på, hvor meget trafik din hjemmeside kan få på et givent søgeord/frase.

Annoncer bliver også betydeligt dyrere, hvis de skal ligge over folden. 

Above the Fold er også vigtigt, når det kommer til Dwell time og Bounce Rate på din hjemmeside. Jeg har tidligere lavet en stor Bounce Rate analyse der viser, at videoer over folden på blogindlæg, giver længere Dwell time + en lavere bounce rate. 

Det er derfor vigtigt for SEO og brugeroplevelsen, at du viser godt og spændende indhold over folden, så du både får dine besøgende til at blive længere tid på din hjemmeside, og samtidig får dem til at interagere mere på din hjemmeside.

Husk: Above the Fold varierer alt efter, hvilken platform du bruger. Det er forskelligt, om du ligger over folden på desktop, mobile eller tablet, og du skal derfor tilpasse dit indhold på hjemmesiden til dette.

AccuRanker er en såkaldt Rank Tracker. Softwaren bliver brugt som tool/applikation af mange virksomheder, konsulenter og marketers  til at holde et overblik over, hvor ens vigtige søgeord er placeret i SERPen på søgemaskinerne.

SERP = Search Engine Result Page

Obs. Selvom din rank tracker siger, at du er nr.1 gælder det sjældent for alle i landet, og du bør kigge på din gennemsnitsplacering samt hvor synlig du er i SERPen samt CTR.

Ydermere kan man i en rank tracker se, hvilken landingsside ens søgeord/frase rangerer på, samt en masse andet data. Der findes rigtig mange tools, der udbyder en masse data, features og flotte grafer, men…..

AccuRanker er rigtig god til at fortælle og opdatere om, hvor ens søgeord eksempelvis er placeret på Google, men der er også begrænsninger.

Softwaren giver eksempelvis estimater på, hvor mange gange der bliver søgt på et givent ord eller en sætning, også kaldet søgevolumen. Disse tal er ofte skudt helt ved siden af, og mange af disse smarte værktøjer giver derfor et falsk billede af virkeligheden. 

Der findes desværre eller heldigvis ingen software, der kan fortælle dig alt om, hvordan din hjemmeside, dine brugere og søgemaskinerne interagere. Det skyldes enten mangelfuld data eller GDPR, hvilket beskytter noget af den sporing, der ellers er blevet super optimeret i løbet af årene.

Dette gør ikke Online Marketing mindre interessant! Læs videre i ordbogen for mere spændende og vigtig viden.

AdBlocker er en software, som man kan tilføje til sin internetbrowser, og derved blokere reklamer. Denne udvidelse gør, at man lettere kan finde det indhold man søger efter, da man ikke bliver bombarderet med annoncer og pop up-vinduer overalt på internettet.

Flere og flere benytter sig af en AdBlocker service. Nogle internetbrowsere som eksempelvis Brave, har automatisk indbygget reklamefri søgning, hvor man også kan vælge en mere privat søgning med søgemaskinen DuckDuckGo eller Tor browseren.

AdBlocker gør, at man skal kæmpe sig mere til placeringerne i søgemaskinerne, da man skal lave relevant indhold til søgeintentionen for at blive vist i et søgeresultat.

Dette modvirker altså effekten af at købe sig til placeringer, men derimod skal man arbejde hårdt for at blive relevant. Dette gør SEO og Content Marketing endnu mere spændende!

OBS: Nogle hjemmesider kræver dog, at man slår sin AdBlocker fra for at benytte deres hjemmeside. For mange er reklameindtægter deres levebrød. Bare se nogle af de næste ord på listen.

AdSense er en af mange gratis programmer, som Google udbyder. Denne service gør, at du kan vise annoncer på din hjemmeside, som både passer til dit indhold og din målgruppe.

Alle hjemmesider kan i princippet blive godkendt til at få annoncer vist med AdSense, hvor man kan tjene penge på at eksponere reklamer for sine besøgende og ved at de klikker på reklamerne. 

Man kan selv være med til at tilpasse, hvilke reklamer der skal vises, men AdSense hjælper også med at finde relevante annoncer ud fra de besøgendes cookies. 

Det er nemt at komme i gang, og dette er en af de reklameservices, hvor det er nemmest at starte med at tjene penge på sin hjemmeside. Det kræver dog mange besøgende før man kan tjene penge, der er besværet værd.

  • Der findes mange alternativer til AdSense eksempelvis Amazon Native Shopping ads, Ezoic og Mediavine.

Google Ads er det, der tidligere hed AdWords. Google Ads er annoncer, der bliver vist på Google. Det vil sige, at man kan købe sig til at blive vist, når man søger på et noget bestemt på Google.

Google Ads er et marketing tool, hvor du kan målrette dine reklamer ud fra valgte søgeord, som du selv kan vælge. Pris varierer efter værdien af et specifikt søgeord, men man betaler som hovedregel først, når der er nogle der klikker på din annonce.

Google Ads kan dukke op flere steder i søgeresultaterne, og prisen afhænger også af, hvor høj en placering, som du betaler dig til. Du kan også få vist annoncer i eksempelvis Google Play, Google Maps, eller i Google Shopping.

På dansk bliver betalte pladser i søgeresultaterne indikeret ved, at der står Annonce og engelsk står der Ad.

Dette er den hurtige vej til at få trafik til eksempelvis sin webshop, men når priserne stiger, eller man ikke længere gider at betale, så kan det være, at man skal til at tænke på at skabe noget mere relevant indhold til sin målgruppe, så man kan blive tydeligere i søgemaskinerne. Dette kræver dog ofte en masse slid og grind.

Ahrefs er et SEO-tool, som især er kendt for at checke backlinks. Ahrefs er et af de mest populære værktøjer for marketers til at lave omfattende analyser af sine egne, men især eksterne eller konkurrenters hjemmesider. 

Ahref er en utrolig omfangsrig software, der benytter sin egen crawler på samme måde som google bot, og derfor har de utrolig meget data, og man kan modsat mange andre tools finde historiske data i Ahrefs. 

Hvis du skal sammenligne mange hjemmesider, og skal bruge et øjebliksbillede af eksempelvis dine konkurrenters hjemmesider, er Ahrefs et fantastisk tool. 

Man skal dog tage højde for, at mange data er estimeret, og man kan ikke regne med, at Domain Rank, Organic Keywords og Organic Traffic er korrekt, men det kan helt sikkert være brugbar data til analyse.

Vigtige Elementer i Ahrefs SEO tools:

  • Site explorer
  • Content Explorer
  • Keywords Explorer
  • Rank Tracker
  • Site Audit

Min vurdering af Ahrefs er, at det er et genialt program, der kan bruges til en masse, hvis man bruger det rigtigt og er kritisk undervejs. Der kommer hele tiden nye opdateringer, og man kan få en masse fordele over sine konkurrenter, hvis man bruger Ahrefs. 

Ahrefs har en utrolig effektiv crawler, men prisen på programmet er også derefter.

Dette kan Ahrefs også betyde:

Hvis du er stødt på Ahref før uden at kende til programmet, kan det være, at du har arbejdet med HTML. HREF står for Hypertext Reference, og det ses i koden, når du skal lave et såkaldt hyperlink. Elementet ser således ud: 

<a href=”Indsæt link/adresse her”>Indsæt tekst her</a>

AIDA er en anerkendt kommunikationsmodel, der med fordel kan benyttes, hvis man arbejder med Content Marketing. Mange der producerer indhold over en hel dag, kan hurtigt glemme, hvem modtagerne egentlig er, og der kan være mange ting at huske på. 

Content Marketing er generelt ikke så højtråbende som traditionelle reklamer, og man skal derfor prøve at fange og involvere modtagerne mere.

Man vil ofte gerne ramme et bredt publikum, når man laver content marketing, men også det rigtige publikum. Ved at bruge AIDA-modellen husker man at bruge flere elementer, der kan nå et bredere publikum.

Det er nemlig forskelligt, hvordan folk ser og læser reklamer, og der er stor forskel på, hvordan man “spiser” alt fra tekst, billeder, musik og videoer. 

Hvis du bruger Content Marketing til at skabe trafik til din eller din arbejdsgivers hjemmeside, er AIDA essentiel at bruge.

AIDA husker dig nemlig på, at i sidste ende, vil du gerne have dine besøgende til at lave en bestemt handling i forhold til det produkt du tilbyder. Dette sker nemmest, hvis du husker: Opmærksomhed, interesse, ønske og handling!

  • A = Attention
  • I = Interest
  • D = Desire
  • A = Action

Affiliate Marketing er et partnerskab mellem en annoncør og en udgiver. Der bliver indgået en aftale om at afregne på performance fra en affiliate partners hjemmeside. Affiliate Marketing er en metode at reklamere på, hvor man laver et partnerskab i forhold til salg og trafik på hjemmesider, hvor der ofte er et netværk, der fungerer som mellemled.

Mange drømmer om at skabe en passiv indkomst på internettet, og ligesom man kan bruge AdSense til at få indtægter fra reklamer, kan man lave affiliate aftaler med rigtig mange hjemmesider på internettet, hvor man eksempelvis kan få procenter fra et salg fra en webshop. 

Der indgås en kontrakt mellem to parter, hvor affiliate partneren kan tilføje en html kode eller et link på sin hjemmeside, hvor man kan tracke de besøgende fra partnerens hjemmeside til annoncørens. 

Her er der forskellige aftaler for, hvordan man kan blive afregnet. I mange tilfælde får man en procentdel af et salg, hvis den besøgende vælger at købe noget på den hjemmeside, som de er blevet ført videre til.

Som affiliate partner kræver det derfor, at man får relevant trafik, og laver noget interessant indhold, der får brugerne til at klikke videre. Derudover skal man også lave godt indhold, så man kan rangere og få trafik.

Sådan fungerer det: 

  1. Du har en hjemmeside (ofte en bestemt niche)
  2. Du Giver nyttig information til dine besøgende, og du sender dem videre til en specifik hjemmeside eksempelvis en webshop
  3. Vha. cookies kan du få en del af det salg eller den ydelse, som de besøgende køber på den hjemmeside, som du har sendt dem videre til.

Det kræver hårdt arbejde at lave en hjemmeside, der får mange og relevante besøgende. Når man har arbejdet i lang tid på en hjemmeside, kan det dog i sidste ende blive det, som mange kalder passiv indkomst.

Det kræver dog en løbende indsats at få affiliate til at fungere, hvis man er dygtig, kan man sagtens leve af at lave affiliate marketing. Store virksomheder er lavet på baggrund af et affiliate netværk, og det kan være en yderst profitabel marketing strategi for både annoncøren og affiliate partneren.

Læs mere om denne form for markedsføring på følgende link » Affiliate Marketing

En algoritme kan beskrives som en opskrift, der skal løse et problem. Algoritme er ofte matematiske modeller, hvor man har udformet en software til at behandle data.

  • Algoritme er en forskrift, der fører til et resultat.

Det kan være meget svært at forstå sig på komplekse algoritmer. Når det kommer til søgemaskineoptimering(SEO), så har eksempelvis Google en algoritme, hvor de måler på mere end 200 faktorer, som bestemmer, hvilke resultater du får, når du søger på et bestemt ord eller en bestemt sætning.

Denne algoritme opdateres konstant, men der kommer også det, som kaldes core updates. Nogle af de vigtigste bliver beskrevet i ordbogen såsom BERT, der har haft stor indflydelse på Content Marketing.

Mange af disse faktorer vil blive gennemgået løbende på denne hjemmeside. Hvis du vil læse en dybdegående artikel om, hvordan søgemaskineoptimering virker, kan du læse min nyeste guide ved at følge linket » SEO Guide 2020

HTML tags er usynlige elementer, der beskriver indholdet på en hjemmeside. Tagget bliver indkapslet med tegnene < >. Alt står for alternative, og man bruger Alt tekst til at beskrive, hvad der er på et billede. Disse bliver ofte kaldt for ALT tags, alternative text eller alt attributes.

På den måde slipper man for at beskrive sit billede i filnavnet. Hvis man giver sine billeder en alternativ beskrivelse, kan det have indflydelse på, hvilke billeder der bliver vist i eksempelvis Googles billedsøgning, og man hjælper søgemaskinerne til at forstå, hvad der er på sin hjemmeside, da disse crawler koden.

Når man siger Analytics snakker man om Google Analytics. Det er et webanalyse program, som indsamler data om din besøgende og deres adfærd. Dette foregår vha. cookies og javascripts, som du implementerer på din hjemmeside. 

Analytics er et af de førende værktøjer, når det kommer til at analysere dine besøgendes adfærd, konverteringer og mange andre ting på din hjemmeside.

Ligesom mange andre af Googles programmer er det gratis at bruge analytics, og man kan bruge dataen til en masse nyttige ting, og følge den live, men man kan også udtrække en masse brugbare rapporter.

Du kan læse meget mere om Google Analytics og de andre Google programmer, hvis du scroller ned til G her på siden.

En ankertekst er den klikbare tekst til et hyperlink. Altså den tekst som fører dig fra en landingssiden på internettet til en ny. Det kan både være på det samme domæne, men også til et nyt domæne.

Hvis du skal lave et link og en ankertekst i et html element, skal du blot indsætte link og tekst i tagget: <a href=”Indsæt link/adresse her”>Indsæt tekst her</a> 

Når det kommer til SEO, så laver man ofte ankertekst så relevant som muligt, i forhold til den landingsside og søgeord, som man sender brugeren hen til. Ankeret/linket skifter også ofte farve, når du holder musen hen over ankeret.

Et Audit er en systematisk gennemgang, hvor man hurtigt gennemgår, hvilken kvalitet man har med at gøre. 

Et SEO-Audit er eksempelvis en gennemgang af en hjemmeside, hvor man analyserer på, hvilken strategi man kan lave ud fra det første øjebliksbillede.

Et audit er derfor en metode og vurdering af, hvordan en situation ser ud, og hvad man kan gøre for at forbedre den. 

Jeg har lavet mange forskellige SEO-Audits, men ofte inddeler man sit Audit i tre overordnede punkter, når man analyserer en hjemmeside fra scratch:

  1. Teknisk gennemgang/analyse af hjemmesiden
  2. Indholdsmæssig analyse af tekst, landingssider, grafik etc.
  3. Hjemmesidens autoritet og linkprofil 

Det lyder meget simpelt, men der kan komme utrolig mange faktorer ind under hvert et punkt. Audits og især SEO-audits er en on-going proces. 

Det kan være svært at vide, hvor man skal starte, når man lavet et SEO-audit for første gang. Tro mig, jeg har prøvet det mange gange, og der kommer hele tiden nye udfordringer. Læs min dybdegående artikel herom » Hvad er et SEO Audit?

Hvis du er dygtig til Automation Marketing, så kan du hurtigt få arbejde i en stor virksomhed.

Automation Marketing er at strømline marketingaktiviteter vha. software designet specifikt til dette. Det kan eksempelvis være HubSpot, der kan integreres med den indgående marketing til at hjælpe dig med salg og service.

Ved at have dine marketingaktiviteter opkoblet med dine marketingkanaler og CRM-system, kan du automatiserer nogle elementer som e-mails, SoMe opslag og endda live chat beskeder. 

Det kan være lidt svært at holde styr på i starten, men får du lavet en god opsætning i dine software til Automation Marketing, kan en medarbejder lave samme indsats vha. smarte processer, som man ellers skulle hyre mange medarbejdere til.

B

Når virksomheder handler med hinanden, hedder det B2B, som står for Business to Business. B2B er blot et akronym, hvor to skrives med et 2-tal. I mange tilfælde foregår der en lang række B2B-handler, før et produkt, service eller ydelse bliver solgt til en privat forbruger.

Kunderejsen er altid meget individuel, omend man handler på B2B eller B2C markedet. En ting der er meget fælles er dog, at begge markeder benytter sig flittigt af søgemaskiner, og dermed er SEO og content marketing en stor del af begge “kanaler”.

B2C er et akronym for Business to Consumer. Det betyder, at en virksomhed handler direkte med en privat forbruger/konsument. 

Her bliver markedsføringsaktiviteterne ofte lavet meget mere personlige, end den bliver på B2B-markedet på trods af, at det er helt almindelige mennesker, der laver handler på begge markeder. I de fleste tilfælde har der været en række B2B-handler inden, der bliver lavet et B2C-salg.

Det sidste marked, der ofte bliver beskrevet er B2G. Det står for Business to Government, og er altså handel mellem virksomheder og det offentlige/staten. Det er ikke et marked, som man ofte snakker om, ej heller hører om markedsføring.

Det er dog langt fra et ubetydelig marked, hvor der bliver brugt astronomiske beløb på diverse. Nogle har muligvis fået øjnene op for, hvor meget der kan handles for på dette marked efter corona krisen, hvor der bliver slynget milliardbeløb ud fra staterne, i forhold til eksempelvis værnemidler. Der bliver dog altid handlet meget mellem virksomheder og stat i mange forskellige henseender.

En backend består typisk af en server, en database og en applikation. Det nemmeste når man skal forklare, hvad en backend er, er at nævne frontend. En frontend er det du ser, når du går ind på en hjemmeside. Backenden er alt det bagvedliggende på hjemmesiden.

Backend er både, hvordan alt data og kode bearbejdes bag en hjemmeside. Det er ofte webudviklere, der har styr på, hvordan en backend og frontend fungerer mest optimalt. Det er nemlig en fordel at kunne kode, da en backend eksempelvis skrives i PHP, .NET, MySQL og Javascript.

Denne hjemmeside er eksempelvis udarbejdet i WordPress, der er et content management system, som er skrevet i PHP. Her kan man åbne en backend, og rode med alle de tekniske elementer, som fremgår på hjemmesiden. 

Du kan læse mere om WordPress, PHP og nogle af de andre forkortelser og programmer på denne side.

Et backlink kaldes også for et indgående link, da det er et link fra en hjemmeside, der linker til en anden hjemmeside. Det lyder ikke så spændende, men det er det faktisk. 

Backlinks er nemlig en stor del af SEO, da backlinks kan favorisere en hjemmeside over en lignende hjemmeside, da backlinks kan være med til at skabe autoritet, som er et parametre i søgemaskinernes algoritme. 

Du kan finde backlinks i eksempelvis Google Search Console eller ved at bruge Ahref eller andre SEO-tools, hvis deres crawler har indekseret linket.

Der er evig debat om, hvor meget et backlink er “værd”, og der er også stor forskel på, hvilken hjemmeside der linker, hvordan hjemmesiden linker, og hvor mange backlinks man eksempelvis får. 

Der foregår meget handel med links, og nogle af disse overholder ikke forbrugerombudsmanden eller Google’s retningslinjer.

Forbrugerombudsmanden er eksempelvis efter det, da der ikke står, at det er betalt indhold, og søgemaskinerne mener eksempelvis, at det er uetiske midler til at påvirke deres algoritme. 

Der er stor debat om backlinks, deres værdi, og om etikken når man linkbuilder, altså bygger links selv eller i form af betaling. De links som man bør gå efter er organiske backlinks. Det er hvis nogen linker til din hjemmeside fra en anden. Det kan være, at de synes, at du har noget godt og delbart indhold på din hjemmeside, eller de har fået inspiration, og linker tilbage til din hjemmeside som kilde.

Man kan sige meget mere om backlinks, og der fokus i form af flere artikler på dette senere i mit marketing magasin. Stay tuned – inbound links incoming.

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

D

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

E

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

F

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

G

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

I

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

J

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

K

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

L

Toggle Content

Leadfeeder, leadgenering, lead magnet

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

M

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

N

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

P

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

Q

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

R

Skift indhold
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

S

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

Søgemaskineoptimering

Toggle Content
Toggle Content

T

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content

V + W

Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content
Toggle Content